De Werkschuur



Het project De Werkschuur* bood kinderen uit groep 6, 7 en 8 de kans spelenderwijs kennis te maken met verschillende beroepen. Door ervaring op te doen en erover na te denken, ontdekten ze iets over zichzelf en over de mogelijkheden in een bepaald werkveld.

De Werkschuur bestond uit vier blokken van drie middagen, waaraan 14 kinderen deelnamen onder leiding van vier begeleiders. Iedere begeleider had de inhoudelijke en uitvoerende leiding over één blok. Mijn blok: Ambachtelijke Beroepen. Op basis van onderzoek naar ambachtelijke beroepen en een sociale kaart van ambachten in Amsterdam Oud-West kon ik het project goed ‘verkopen’ aan de edelsmid, juwelier en banketbakker die ik benaderde. Ik ondersteunde deze professionals in de inhoudelijke en uitvoerende vormgeving van de workshop en door een goede voorbereiding liep alles volgens draaiboek. Ik splitste de grote groep per middag op.

Ik werkte methodisch vanuit de visie van het authentieke leren binnen een krachtige leeromgeving. Kinderen zijn intrinsiek gemotiveerd om mee te doen. Ze ontmoetten elkaar in een sociale vrijetijdsomgeving (kunnen kind zijn) én ze leerden in een levensechte context (bij professionals op hún werkplek). De leeromgeving werd ook krachtiger door het verschil in leeftijd. Daarnaast paste ik mijn grafische achtergrond toe in het verder ontwikkelen van het logo (gemaakt door één van de kinderen) voor zeefdruk op T-shirts, het contract, het certificaat en het memoryspel Ambachtelijke Beroepen.

Bekijk ook de evenementen Wereldarmoededag en Muurschilderbrigade en het spel Memory Ambachtelijke Beroepen.

* initiatief van Combiwel, i.s.m. Buurtcentrum De Havelaar